OD INDYWIDUALNYCH HISTORII DO UNIWERSALNYCH PRAWD
Odnosząc się do poetów Arystoteles zauważył, że postępują oni tak samo jak malarze – przedstawiają swe postacie. W ciągu następnych wieków w teorii sztuki wielokrotnie pojawiała się dyskusja związana z określeniem hierarchii sztuk, m.in. malarstwo porównywano z poezją, stawiano pytanie o relacje muzyki z malarstwem, szukano obszarów odpowiednich dla literatury i tych, dla których wyrażenia najodpowiedniejsze są sztuki plastyczne. W pracach Jacka Świgulskiego z cyklu „Wszystko dookoła”, prezentowanych na wystawie „Pod ruchomym naskórkiem ziemi”, zagadnienie możliwości dziedzin sztuki powraca. Tym razem widzimy wyraźne zbliżenie malarstwa i poezji.
Podobieństwo opiera się tu nie tylko na ogromnej roli, jaką zajmuje w pracach artysty treść, ale także na stosowaniu przez Świgulskiego środków kojarzonych z poezją (przede wszystkim metafory). Do poezji zbliża obrazy artysty także niejednoznaczność treści. Odbiorcy, w zależności od osobistych doświadczeń i indywidualnej wrażliwości, mogą wypełniać je różnymi znaczeniami. Pomagają im w tym tytuły prac mające nakierować na ścieżkę interpretacji, którą szedł artysta. Są one jednak sformułowane w taki sposób, by otwierać widza również na inne możliwości odbioru.
Prace artysty wpisują się zdecydowanie w nurt sztuki figuratywnej. Dominujące znaczenie ma tu postać ludzka pokazana w sposób sylwetowy, uproszczony, lecz bez nadmiernej deformacji. Takie ujęcie figury sprzyja przekazywaniu metaforycznych treści. Człowiek na obrazach Świgulskiego jest tym elementem, który niesie ze sobą najbardziej komunikatywne, a jednocześnie symboliczne treści. Zestawienie ze sobą na jednym obrazie kilku sylwet, które znajdują się w relacjach do siebie i do świata zewnętrznego, powoduje otwarcie w interpretacjach prac.
Świgulski rezygnuje z pojęcia mimetyczności w swoich pracach. Nie naśladuje rzeczywistości, natomiast koncentruje się na zwizualizowaniu duchowej strony naszego życia – pewnych emocji wynikających z wzajemnych relacji, uczuciowych reakcji na wydarzenia, refleksji po nich. Duchowość, ku której kieruje nas artysta, jest dojrzała i świadoma, bliższa kontemplacji niż namiętnym, nieopanowanym i pozbawionym kontroli emocjom. Nie znaczy to, że artysta nie mówi tu o wydarzeniach silnych i emocjonujących, jednak za pomocą narzędzi malarskich studzi je nieco, sprawiając, że nie czujemy się intruzami podpatrującymi bezkarnie czyjeś życie.
Otoczenie postaci, świat, w którym są osadzone, zbliżony jest do abstrakcji, w której można odnaleźć mocno uproszczony pejzaż. Zabieg ten z jednej strony zwraca uwagę na postacie jako nośniki treści, z drugiej zaś przypomina, że mamy do czynienia z malarstwem. Rozwiązywanie zagadnień malarskich jest dla Świgulskiego bardzo istotne i odbywa się poza postaciami. W ten sposób w pracach artysty wydzielona zostaje strefa treści i strefa formy, chociaż żadna z nich nie może istnieć bez tej drugiej i obie funkcjonują jak żywy organizm.
Subtelność w relacjach figur oraz w doborze barw wskazuje na dużą wrażliwość artysty. Powoduje także pewne onieśmielenie w odczytywaniu pierwotnie zakodowanych treści. Mało kto ma w sobie tyle nieopanowanej ciekawości, by doszukiwać się w życiu artysty konkretnych sytuacji, w wyniku których powstały te prace. Z jednej strony Świgulski wpuszcza w pewien sposób obce osoby do swojego życia, podobnie jak czynią to poeci, z drugiej jednak ustawia się na dalszej pozycji, pozwalając odbiorcy dopasować obraz do własnej wrażliwości. W ten sposób, jak sam mówi, z osobistego doświadczenia czyni uniwersalną treść.
Karolina Jabłońska
1 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
2 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
3 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
4 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
5 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
6 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
7 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
8 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
9 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
10 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
11 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
12 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
13 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
14 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
15 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
16 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
17 z 17
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02.2018
1 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
2 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
3 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
4 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
5 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
6 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
7 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
8 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
9 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
10 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
11 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
12 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
13 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
14 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
15 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
16 z 16
Galeria Sztuki Współczesnej, BWA, Sandomierz - 9.02/04.03.2018
1 z 9
MEDYTACJA W BŁĘKICIE, 2017, olej na płótnie, 141 x 110 cm
2 z 9
PRZEBUDZENIE, 2016, olej na płótnie, 150 x 104 cm (2 x)
3 z 9
NA ELIPSIE INTYMNOŚCI, 2016, olej na płótnie, 110 x 144 cm (2 x)
4 z 9
MODLITWA W ZIELENI, 2016, olej na płótnie, 100 x 150 cm
5 z 9
CODZIENNA LEKKOŚĆ BYTU, 2016, olej na płótnie, 110 x 146 cm
6 z 9
POPOŁUDNIOWA POTYCZKA, 2016, olej na płótnie, 110 x 110 cm
7 z 9
RÓŻOWE WYZNANANIE, 2016, olej na płótnie, 110 x 145 cm
8 z 9
WSZYSTKO DOOKOŁA, 2016, olej na płótnie, 104 x 151 cm
9 z 9
ŻYCIE KTÓREGO NIE BYŁO, 2016, olej na płótnie, 104 x 150 cm