PRZENIKANIE / NAWARSTWIANIE / PRZEMIJANIE
Osią wystawy są trzy obrazy, układające się w tryptyk, zatytułowane Ukrzyżowany I, II, III. Można by je swobodnie opatrzyć cytatem Różewicza: „(…) konający wyprowadzał się, długo krzycząc szukając wybiegów układał się”. Pierwsze skojarzenia kierują myśli ku Chrystusowi, którego postać wyłania się ze światła, aby zniknąć na kolejnym obrazie, stopić się z ciemnym tłem. Nazywam te prace Dziennym/Pojawiającym się Chrystusem i Nocnym/Znikającym Chrystusem. Trzeci obraz, zaskakujący, chciałabym go nie dopinać do dwóch pozostałych, zrobić z tryptyku – dyptyk. Kontrastowy-Ukrzyżowany ostro wkracza w świadomość oglądającego swoją dziwną, nienaturalną pozą, jak postać z korowodu karnawałowego. Przypomina o swojej obecności. Otoczony nieudolnie wyciętymi gwiazdkami budzi raczej rozbawienie, niż litość, bardziej ludzki, niż boski, próbuje zrzucić z siebie krzyżujące go gesty, schematy, oczekiwania. W pracach uderza nieoczywistość postaci i warstwowość użytych technik, co jednocześnie ułatwia oderwać się od skojarzeń, które narzuca nam tradycja i pożeglować myślami dalej… Ukrzyżowani z obrazów Świgulskiego zamieniają się w pejzaże przeorane, zszyte ostrymi promieniami wschodzącego lub zachodzącego słońca, pełne wzniesień, kraterów, dróg, zaoranych pól, harmonii i spokoju.
***
Postać „szukającą wybiegów” odnajdujemy również w cyklu rysunków zatytułowanych Ukrzyżowana. I ona (równie dobrze on) próbuje wyswobodzić się z póz, które przybiera, robi krok i cofa się, robi krok i cofa się i tak w odwiecznym tańcu, powtarza gesty, ruchy, pozy…
***
Bezimienni i Głowy stanowią kolejne cykle wystawy, kojarzą się z malarstwem portretowym. Portrety, a może raczej maski ludowe i karnawałowe, które tradycyjnie miały wyolbrzymić ludzkie rysy i przywary, tutaj obdzierają (kogo?) ze sztucznych gestów i grymasów, jedna warstwa po drugiej. Co znajduje się pod kolejnymi pociągnięciami pędzla, pod szarościami, zieleniami, czerwieniami i jeszcze dalej? Czy możemy dotrzeć do pierwszej warstwy i czy ona rzeczywiście istnieje? Warstwowość prac narusza ich statyczność, wprowadza odbiorcę w trans, zmusza do wyobrażenia sobie co jest za kolejną powłoką i jednocześnie do powtórzenia pytania za Panem Cogito: „Kto pisał nasze twarze”. Bezimienni, namalowani zostali przypadkowymi rozbryzgnięciami, ekspresyjnymi i ulotnymi pociągnięciami pędzla, jak chińskie litery. Wrażenie nietrwałości tych portretów/masek potęgują skojarzenie z tytułami – Bezimienni, czyli nierozpoznawalni, obdarci z tożsamości, bez właściwości. Kolorowe portrety, tchną pozornym spokojem ikon. Jednak wpatrując się dłużej, zaczyna niepokoić brak zindywidualizowanej fizjonomii i mimiki tychże głów/portretów, która oddawałaby ich historię życia – moralną, społeczną, fizyczną, umysłową, duchową. Ciekawe co by się stało gdyby oglądający zaczęli zdrapywać prześwitujące i prowokujące do działania kolejne warstwy farb. Być może odkryli by, że jest to opowieść o nietrwałości, przemijaniu, ulotności oraz złożoności świata, jak i nas samych. O tym jak wielu bardzo rozmaitych tkwi w nas ludzi, jak pisze Różewicz: „(…) twarz ta sama i zupełnie inna”. A co za tym idzie, o konieczności pogodzenia się ze zmianami, których doświadczamy i tym, że nie ma wygodnych, raz na zawsze przyjętych odpowiedzi, definicji rzeczywistości.
Monika Modrzejewska-Świgulska
1 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
2 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
3 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
4 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
5 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
6 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
7 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
8 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
9 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
10 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
11 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
12 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
13 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
14 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
15 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
16 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
17 z 17
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09.2012
1 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
2 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
3 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
4 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
5 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
6 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
7 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
8 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
9 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
10 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
11 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
12 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
13 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
14 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
15 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
16 z 16
Galeria CHŁODNA 20 - Suwałki 21.09/22.10.2012
1 z 44
BIAŁO-CZARNY IV, 2010, technika mieszana na płycie, 106 x 70 cm
2 z 44
BIAŁO-CZARNY I, 2010, technika mieszana na płycie, 100 x 78,5 cm
3 z 44
BIAŁO-CZARNY II, 2010, technika mieszana na płycie, 73 x 100 cm
4 z 44
BIAŁO-CZARNY III, 2010, technika mieszana na płycie, 106 x 75 cm
5 z 44
BIAŁO-CZARNY V, 2010, technika mieszana na płycie, 106 x 75 cm
6 z 44
BIAŁO-CZARNY VI, 2010, technika mieszana na płycie, 106 x 73 cm
7 z 44
GŁOWA I, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
8 z 44
GŁOWA II, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
9 z 44
GŁOWA III, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
10 z 44
GŁOWA IV, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
11 z 44
GŁOWA V, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
12 z 44
GŁOWA VI, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
13 z 44
GŁOWA VII, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
14 z 44
GŁOWA VIII, 2011, technika mieszana na płycie, 103 x 80 cm
15 z 44
GŁOWA IX, 2011, technika mieszana na płycie, 119 x 103 cm
16 z 44
GŁOWA X, 2011, technika mieszana na płycie, 119 x 103 cm
17 z 44
BIAŁO-CZERWONA I, 2011, technika mieszana na płycie, 95 x 50 cm
18 z 44
BIAŁO-CZERWONA II, 2011, technika mieszana na płycie, 95 x 60 cm
19 z 44
BIAŁO-CZERWONA III, 2011, technika mieszana na płycie, 95 x 60 cm
20 z 44
BIAŁO-CZERWONA IV, 2011, technika mieszana na płycie,92 x 63 cm
21 z 44
BIAŁO-CZERWONA IX, 2011, technika mieszana na płycie, 75 x 100 cm
22 z 44
BIAŁO-CZERWONA V, 2011, technika mieszana na płycie, 100 x 70 cm
23 z 44
BIAŁO-CZERWONA VI, 2011, technika mieszana na płycie, 100 x 75 cm
24 z 44
BIAŁO-CZERWONA VII, 2011, technika mieszana na płycie, 75 x 100 cm
25 z 44
BIAŁO-CZERWONA VIII, 2011, technika mieszana na płycie, 78,5 x 106 cm
26 z 44
BIAŁO-CZERWONA X, 2011, technika mieszana na płycie, 75 x 106 cm
27 z 44
Głowa V, 2012, olej na płótnie, 50 x 45 cm
28 z 44
Głowa IV, 2012, olej na płótnie, 50 x 45 cm
29 z 44
Głowa III, 2012, olej na płótnie, 50 x 45 cm
30 z 44
Głowa II, 2012, olej na płótnie, 50 x 45 cm
31 z 44
Głowa I, 2012, olej na płótnie, 50 x 45 cm
32 z 44
Ukrzyżowany I, 2012, olej na płycie, 103 x 140 cm
33 z 44
Ukrzyżowany II, 2012, olej na płycie, 103 x 140 cm
34 z 44
Ukrzyżowany III, 2012, olej na płycie, 103 x 140 cm
35 z 44
Ukrzyżowana I, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
36 z 44
Ukrzyżowana II, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
37 z 44
Ukrzyżowana III, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
38 z 44
Ukrzyżowana IV, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
39 z 44
Ukrzyżowana V, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
40 z 44
Ukrzyżowana VI, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
41 z 44
Ukrzyżowana VII, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
42 z 44
Ukrzyżowana VIII, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
43 z 44
Ukrzyżowana IX, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm
44 z 44
Ukrzyżowana X, 2011, technika mieszana na tekturze, 100 x 70 cm